Thursday, October 10, 2013

Takdir?

Segala sesuatu yang tidak dapat terjawab selalu berakhir atas nama Tuhan. Misalnya, mengapa seorang anak bisa jadi bajingan padahal orangtuanya santri? Dijawab, itu sudah takdir dari Tuhan. Sebaliknya, jika orangtuanya rusak tapi anaknya begitu baik, dijawab, itulah kuasa Tuhan.Alangkah mudahnya. Tidak adakah penjelasan lain yang lebih memuaskan? Tidak adakah jawaban lain yang lebih masuk akal? Mungkin manusia sudah malas berpikir,
Mereka Bilang Saya Monyet by Djenar Maesa Ayu

Takdir?
Sebenernya masih bingung sih maksud dari takdir yang sebenar-benarnya tuh apa dan gimana.
Jujur, banyak pertanyaan yang masih ngegantung di pikiran gue.

Katanya, dari lahir, bahkan ada yang bilang dari semenjak manusia ditiupkan rohnya, jalan hidup manusia itu udah di gariskan sama Tuhan. Akan jadi apa dia kelak, bahkan dia akan masuk surga atau neraka kelak. Bener gak tuh?

Oke, bukan itu yang gue pertanyain. Tapi justru dari situ awalnya muncul pertanyaan-pertanyaan.

Kalau misalkan jalan hidup manusia udah digarisin sama Allah, trus kenapa Allah memerintahkan untuk beriman dan beribadah kepadaNya. Padahal kan katanya semua udah ditentuin, apakah manusia itu akan masuk surga atau masuk neraka kelak. Trus, apa yang terjadi di dunia ini juga atas kehendak Allah kan? Sesuatu gak akan terjadi kalau tidak atas kuasaNya. Jadi, apapun yang kita lakukan, bisa terjadi juga karena kehendak Allah. Bener gak tuh?

Udah nanya ke beberapa orang. Jawabannya macem-macem.

"Kamu kayak gak diajarin pelajaran Agama deh waktu SD. Kayak orang gak beriman..."

Itu cuman salah satu jawaban dari beberapa orang yang udah gue tanyain. Sakit sih dibilang gitu. Tapi kalo dipikir-pikir ada benernya juga. Karena rendahnya iman gue nih kayaknya.

Ada yang jawab lagi,

"Qada dan Qadar, Vik..."

Iya gue juga tau. Tapi gue cuman sekedar tau tentang Qada dan Qadar, bukannya mengerti bener-bener tentang pengertiannya. Akhirnya gue googling dengan keyword "Qada dan Qadar". Muncul deh tuh bererot. Gue buka beberapa, trus gue baca. Sampe gue nemuin tulisan ini:




Adakah qada' dan qadar memaksa perbuatan kita?
Label: 

Soalan
Saya sering keliru dengan masalah qada' dan qadar. Apa yang sering bermain di fikiran saya adalah mengapa Allah SWT memerintahkan kita untuk melakukan suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya sedang dalam masa yang sama takdir seseorang telah ditentukan sama ada ke syurga mahupun ke neraka. Misalnya , apa lagi perlunya seseorang itu beramal ibadat kerana bukankah jika dia telah ditentukan Allah sebagai ahli neraka, maka dia tetap akan masuk ke neraka. Mohon ustaz berikan pencerahan.

Jawapan
Persoalan seumpama ini sering timbul disebabkan oleh kejahilan dalam memahami maksud sebenar qada' dan qadar. Seorang muslim yang berilmu pasti tidak akan mudah terpedaya dengan keraguan-keraguan yang sengaja dibangkitkan untuk meruntuhkan keimanannya. Dalam menjawab persoalan ini terdapat dua perkara yang perlu difahami.

Terlebih dahulu setiap muslim perlu memahami apa erti kita beriman dengan qada' dan qadar. Menurut para ulama aqidah beriman dengan qada' dan qadar atau taqdir bermaksud, beriktikad bahawa Allah SWT Maha Mengetahui dengan terperinci berkenaan segala kejadian-Nya sejak azali dan apa yang berkaitan dengannya pada masa akan datang. Seperti Allah SWT Maha Mengetahui bahawa seseorang itu akan mengambil sebab-sebab dan ikhtiar tertentu, lalu dia akan dinilai oleh Allah atas apa yang diusahakannya tersebut. Beriman dengan qada' dan qadar juga bermaksud membenarkan bahawa segala sesuatu terjadi dan berlaku dengan kehendak (iradah) Allah SWT dan bertepatan dengan ilmu Allah SWT yangazali atau bersifat qadim. Ia sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT dalam surah Yasiin ayat 12:

"Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati, dan Kami tuliskan segala yang mereka telah kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan. dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu Kami catitkan satu persatu dalam kitab (ibu suratan) yang jelas nyata".

Berdasarkan keterangan ini, dapat difahami bahawa keimanan terhadap qada' dan qadar tidak mempunyai unsur-unsur al-jabr iaitu seseorang dipaksa dalam melakukan sesuatu atau hilangnya kuasa memilih atau berikhtiar. Ini kerana ilmu Allah SWT hanya bersifat menyingkap apa yang akan berlaku dan bukan memaksa supaya sesuatu itu berlaku. Dalam hal ini, tuan guru penulis iaitu Prof. Dr. Qahtan al-Duri sering mengemukakan contoh mudah dengan membuat analogi bahawa ilmu Allah SWT itu adalah seumpama ilmu seorang guru yang amat mengenali setiap anak muridnya, siapa di antara mereka yang akan berjaya dan siapa yang akan gagal berdasarkan pengalaman dan pemerhatiannya. Namun, ilmu si guru terhadap setiap muridnya itu tidaklah menyebabkan mereka berjaya atau gagal, kerana berjaya atau gagalnya mereka itu adalah disebabkan usaha mereka sendiri.

Imam al-Nawawi menukilkan daripada Imam al-Khattabi bagaimana ramai di kalangan orang yang menyangka bahawa qada' dan qadar itu adalah paksaan dan tekanan Allah SWT ke atas hamba-Nya terhadap segala apa yang telah ditakdirkan sedangkan ia tidak seperti yang disangka oleh mereka. Ini kerana maksud (taqdir) itu ialah perkhabaran Allah SWT berkenaan ilmu-Nya yang mendahului tentang segala yang dilakukan oleh hamba-Nya dan ianya terbit dari taqdir-Nya sama ada yang baik atau yang buruk. (Syarh al-Nawawi 'ala Sahih Muslim, j.1, hal. 155)

Seorang sahabat bernama Abdullah bin Umar ditanya tentang orang yang melakukan perbuatan buruk, mereka menjawab ianya dalam ilmu Allah, lalu beliau menjadi marah sambil mengatakan, "Demikian itu dalam ilmu Allah tetapi bukan ilmu Allah yang menyebabkan mereka melakukan perbuatan buruk itu". (Risalah fi al-Tawhid li al-Ta'I, hal. 124)

Maka Allah SWT mengetahui berdasarkan ilmu-Nya yang azali bahawa hamba-Nya akan memilih jalan-jalan yang pelbagai lalu Dia  mempermudahkan pilihan mereka dan memperkenalkannya. Sebagai contoh, apabila seseorang ingin mengangkat segelas air untuk disuakan ke mulutnya, perbuatan mengangkat gelas itu datang dari pilihan atau usahanya sendiri, manakala kuasa untuk mengangkat datang daripada sifat qudrat Allah SWT. Ini bermakna kuasa untuk memilih tetap berada pada tangan seseorang hamba-Nya sama ada mahu memilih perbuatan baik atau jahat, taat atau maksiat, dosa atau pahala dan syurga atau neraka. Kesimpulannya, beriman terhadap qada' dan qadar atau taqdir Allah SWT tidak menafikan kewajipan kita berusaha dan berikhtiar melakukan yang terbaik dalam kehidupan ini. Sikap gemar melepaskan diri dengan cara menyerahkan segala yang berlaku sebagai suratan taqdir tanpa didahului dengan usaha adalah menyalahi seruan Islam supaya kita sentiasa berusaha dan berikhtiar untuk melakukan yang terbaik dalam kehidupan ini.

Antaranya firman Allah SWT dalam surah al-Mulk ayat 15 supaya kita berusaha mencari rezeki dan tidak malas serta bertawakal atau berserah  semata-mata. Begitu juga dengan gesaan Allah SWT supaya kita tidak menjerumuskan diri ke lembah kebinasaan dalam surah al-Baqarah ayat 195. Juga perintah Allah SWT supaya kita berjihad pada jalan-Nya dengan segala macam jalan yang ada dan termampu. Wallahu a'lam

Sumber: http://mufakkir-islami.blogspot.com/2013/02/adakah-qada-dan-qadar-memaksa-perbuatan.html



Oke-oke gue ngerti. Itu kan bagi orang yang beriman kepada Allah. Gimana dengan orang yang udah dari lahir memeluk agama selain Islam? Mereka kan gak minta untuk terlahir sebagai non-muslim. Seperti juga gue. Gue juga gak pernah minta untuk terlahir dari keluarga atau sebagai muslim. Gimana dengan orang-orang pedalaman, di suku-suku terpencil yang bahkan mungkin tahu tentang agama Islam pun enggak. Itu juga udah digariskan sama Allah kan? Apa Allah punya pengecualian buat itu?

Trus, gue juga bingung. Katanya (lagi-lagi katanya), semua orang Islam, pada akhirnya di akhirat nanti pasti akan masuk surga. Walaupun memang jika yang berdosa, akan disiksa terlebih dahulu. Bener gak tuh?

Trus, gimana kabarnya dengan seorang non-muslim? Semua non-muslim pada akhirnya akan masuk neraka. Bener gak tuh? Gimana kalo ada seorang non-muslim yang selama di dunia, dia bener-bener berkelakuan baik, gak pernah sekalipun melakukan kejahatan. Hanya kurangnya, dia gak menyembah Allah. Trus, apa dong balasan atas semua perbuatan baik yang udah dia lakuin di dunia?

Lain halnya kalo ada seorang muslim, tapi selama di dunia, dia itu selalu berbuat jahat, berbuat dzalim. Tapi pada akhirnya akan tetap masuk surga?

Entahlah.

Gue cuma manusia biasa, yang masih cetek pengetahuannya tentang Agama Islam. Gak heran dong kalo gue masih mempertanyakan tentang banyak hal. Everything happens for a reason, rite? Pasti ada alasan dan penjelasan tentang semua itu. Gue aja yang masih belom nemuin semua itu. Mungkin itu alasan Allah nyuruh manusia untuk menuntut ilmu setinggi-tingginya selama di dunia.

No comments:

Post a Comment